hansenjudith.reismee.nl

Inmiddels alweer in Uzbekistan....

We zijn weer bereikbaar........

We zijn inmiddels via Turkmenistan in Uzbekistan beland. Turkmenistan tsja wat zal ik ervan zeggen, behalve dat de leider van dit land( Turkmenbassi) gek is geworden!! De overgang van Iran naar Turkmenistan was groot in alle opzichten. De mensen, het regime, het straatbeeld........ Turkmenbassi is een dictator met enorme grootsheidwaanzin! De musea zijn bijna grappig als je ziet hoe hij zichzelf plaatst tussen de oude helden uit het verleden. En op elke hoek van de straat staan gouden beelden van hem (terwijl de bevolking straatarm is). Ashgabat, de hoofdstad, wordt totaal volgebouwd met nieuwe hoogbouw bekleed met wit marmer. Deze hoogbouw moeten nieuwe kantoren en of appartementen worden. Maar het is voor de bevolking niet op te brengen om maar enigzins hier gebruik van te maken. Het gevolg is dat er een grote witte stad gecreeerd wordt, waarvan 93 procent leeg schijnt te staan. Je kan dan ook bijna rolschaatsen op de rondweg, zo rustig. Maar de bouwerij gaat gewoon door want de contracten lopen door tot 2012. 's Nachts is het echt een spookstad.

Uzbekistan is weer een verademing. Weer lachende vriendelijke mensen en een iets minder eng regime. Bukhara is een mooi stadje met een authentiek centrum. Veel oude moskeeen, madrasa's (koran scholen)en bazaren. Het centrum heeft een verleden dat tot duizenden jaren terug gaat. Morgen gaan we verder naar Samarkand.

Over het Nederlandse weer horen we veel slechte berichten. Om het even in te wrijven.....we hebben tot nu toe alleen maar mooi weer gehad +- 30 graden. Nu begint het langzaam aan 's avonds koud te worden, het kan dan wel dalen tot een graad of 8. Tot nu toe slapen we in hotels van verschillende kwaliteit, soms lekker luxe en soms alles behalve luxe incl. huisdieren in de vorm van kakkerlakken.

Hans en Judith.

Bedankt voor jullie reacties, altijd erg leuk om te lezen!

wilma

weer een mooi verhaal, tja jullie maken wat mee.
Wat een indrukken, geniet er van.

groeten Wilma

Foppe en Tjitske

Leuk om jullie zo te volgen door landen die wij alleen kennen van TV en dan alleen als er iets ergs is gebeurd. Reizen jullie nog in een groep met een eigen bus of is dat in ieder land anders? Is eten en drinken en slapen in hotels of anders? Wij hebben hier ook de eerste nachtvorst gehad. Groetjes uit Beetsterzwaag.

rene en anne

Hi met plezier lezen we jullie verhalen en de foto's zijn ook gaaf.
Gelukkig ben je weer in leuker land tercht gekomen, alhoewel alle ervaringen zijn bijzonder lijkt ons.
Wij hebben lekker vakantie en doen niks anders dan relaxen en veel boeken lezen en jullie blog haha
Guys nog veel plezier en wij zijn echt niet jaloers op het mooie weer hoor.......
Gr tot gauw on the web

Alie

Hoi hoi,

Jemig, wat gaat het snel zeg. Dat je nu al in China zit. voor je het weet ben je weer terug en kun je weer achter de stampot boerenkool plaatsnemen;-)

Hier gaat het goed, jullie huis staat er nog en verder zijn er ook geen bijzonderheden te melden over de binnengekomen post.

Geniet van het vervolg van je reis en probeer ook een keertje lekker niks te doen. Volgens mij zijn jullie tot op heden er druk geweest met indrukken opdoen.

Groetjes Marcel Alie en Anna-Louise (de peuterpuber)