hansenjudith.reismee.nl

Op naar Turkmenistan...

Hallo Allemaal,

Na onze belevenissen in Qom zijn we inmiddels alweer wat verder gereisd. We zijn via Kashan, Abyaneh, Isfahan, Shiraz, Yazd, Tabas in Mashad geland.Om vanYazd naar Mashad te komen hebben we twee dagen door de woestijnmoeten rijden.Mashad is wederom een zeer heilige plaats in de moslimwereld, na Mekka de heiligste. Jaarlijks komen hier 12 miljoen pelgrims om de schrijn van Iman Reza aan te raken.Deze heilige schrijn staat in een inmens complex van 75 ha. aan moskeen, pleinen en andere heilige objecten. Net als in Qom is dit alleen toegankelijk voor moslims, maar na5 weken midden oosten komen wij overal binnen. Het is heel indrukwekkend om te zien hoemen het geloof beleeft en daar uiting aan geeft.

Morgen gaan we naar Turkmenistan, het land van Turkmenbashi, een van de laatste echtedictators op deze planeet. We kunnen ons opmaken voor vele verplichte rondgangen langs zijn standbeelden en arken welke zijn grootheidswaanzin weergeven. Leuk voorbeeld van zijn ideeen: Toen hij gestopt was met roken moest het hele land stoppen met roken, dus je mag nergens meer roken en de tabak is verdwenen in het illegale circuit. Dat belooft wat!!!

Iran is samengevat een prachtig, maar vooral bij ons blijven hangen als eenland met heelvriendelijke en aardigemensen. De ideeen die in het westen leven over dit land zijn gestoelt op eenzijdige mediaberichtgevingvan pro Israel enVS-bronnenzoals die leeft in Nederland.Nu is dit ook zeker geen heilig land en er is veelmaatschappelijk onrecht, maarons beeld van Iranis een stuk minder zwart wit geworden.

Groeten,

Judith en Hans

Sjoukje

Een interessant verhaal!!!!
Kunnen jullie s'nachts wel wat slapen , je ligt tenslotte niet in je eigen bed...
Riemer kan nu niet slapen. Hij is alweer beneden. En zit in een schrift met Tomke-verhaaltjes te bladeren.
De mannen zijn hier allemaal wat ziek. Ik hoop dat jullie wel gezond zijn.
Een goeie reis verder!!!!
Groeten van Sjoukje , uit Rottevalle