hansenjudith.reismee.nl

Malaysia en Singapore

Hallo allemaal,

Malaysia iseen islamitisch land en dat is ook erg zichtbaar in het straatbeeld maar bovenal is het meer een smeltkroes van heel azie. Veel Chinezen, Indiers en oorspronkelijke bewoners (aboriginals) leven hiersamen met hun culturen en geloven. Saillant detail is dat de grote Amerikaanse fastfoodketens allemaal halalfood serveren.

In Malaysia zijn we ondergedompeld in de Nederlandse historie op Penang en in Malacca, oeroude junglevan de Cameron highlands en in de Taman Negara en natuurlijk onze welverdiende vakantie op een lekker tropical eilandje.

Nadat wede petronas towers in Kuala Lumpurhadden bezochtkonden we verder reizen naar de Cameron Highlands. Het openbaar vervoer is overigensin Malaysia perfect geregeld, je reist letterijk in een zetel door het land. Aangekomen in Tanah Rata, het centrum van de highlands werden we getrakteerd op tropische buien, wel verfrissend om het stof weg te spoelen. We hadden het geluk dat we middenin de bloeiperiode van de Rafflesia plant zaten, nu konden we deze vleesetende plant in de jungle bewonderen. Echt een hele rare, stinkende plant die maar een week in zijn vijfjarige levenbloeit. Na onze jungletocht hebben we kennis gemaakt met de fauna van de jungle in een soort vlindertuin. Het leuke is dat je veel van deze vlinders maar ook grote sprinkhanen, kevers, schorpioenenetc. veelal dagelijks tegenkomt. De jungle van de Taman Negara is de oudste primaire jungle van Asia maar doordat deze een stuk lager ligt dan de highlands loop je de hele dag in de sauna.

Onze geschiedenislessen konden we ophalen op het eilandje Penang in het noorden van Malaysia, Georgetown is namelijk een oude VOC nederzetting. Net als in het zuidelijk gelegen Melacca zijn de herinneringen aan die tijd nog steeds in het straatbeeld zichtbaar, middels huizen, kerken en graven.

Voorde oostkust van Malaysia liggen de Perhentians, dit zijn twee eilandjes welke een soort van backpackers eilandjes zijn geworden. Lekker basic en zonder gemotoriseerd vervoer. Hier hebben we onszelf aan het strand enazuurblauwe zeeovergegeven. Gelukkig was het de dag van ons snorkeltripje bewolkt, anders hadden we een enkeltje naar Beverwijk kunnen boeken. De onderwaterwereld was heel afwisselend: schildpadden, haaien, slangen, nemo's en nog veel meer bontgekleurde zwemwezentjes. Ook boven het water was de dierenwereld interresant met grote gecko's en varaanachtige hagedissen van meer dan een meter lang. Na vier dagen zand in ons bed, vonden we het wel weer welletjes en hebben we het vasteland weer opgezocht.

Nu zitten we in Singapore, een 'land' wat zich nog het beste laat vergelijken met een 3D artist impression. Alles is schoon, netjes en georganiseerd. Maar het eerste wat ons hier wel opviel was dat iedereen weer haast had en bezig was met zijn telefoon of PDA. Welkom terug in de westerse wereld

Frown
. Opzich is Singapore niet erg interresant maar de mogelijkheden tot shoppen zijn hier wel enorm. Zo hebben we ons laten verleiden om een nieuwe camera en een batterij lenzenaan te schaffen. Wellicht is het verschil in kiekjes waarneembaar.

Straks vliegen we naar Borneo, hopelijk hebben de dierentuinbeestjes geen vrije dagenmeer en kunnen we ze allemaalbewonderen.

Jet

Camera?? batterij lenzen?? toch wel een met iso 100 he?! :)
sterkte met sjouwen, want het zal vast zwaarder geworden zijn, maar de foto's zijn prima. (maar dat waren de vorige ook al).
Geniet er van!

Anne-Marie

Wat hebben jullie toch een boel moois gezien en ervaren, ook deze natuur is weer prachtig. Jullie zijn wel kilometervreters hoor! Doe het jullie niet na. Nog geen reismoeheid? Lijkt er in ieder geval niet op, dus geniet er dan nog maar lekker van! Voor mij is het al leuk genoeg om zo van de zijlijn mee te kijken, zonder zand in het bed. Plezier in Borneo, Liefs,

rene en anne

goede reis naar Borneo!!

Jan Nijhuis

Snorkelen met zon weten we alles van of niet Hans

wilma

Tja ook dit is weer een heel mooi verhaal om telezen, wat maken jullie veel mee, nu weer in de westerse wereld, ja dat is zeker weer wennen.
Geniet er nog van, we blijven jullie volgen.

Liefs Wilma

herman

Voor het kopen van de camera en de lenzen wel eerst informatie aan jet gevraagd hoop ik zo ? Maar aan de foto's te zien heeft ze je voldoende geleerd de eerste weken van jullie reis. Geniet er nog meer van.

herman

Rommie

Genieten maar! Ben jaloers...
Tot gauw?!!??

Groeten van ons drietjes!