hansenjudith.reismee.nl

Van het platteland op weg naar de metropolen

Dat er veel Chinezen zijn dat wisten we al voordat we in dit land kwamen, maar de stadchinezen zijn echt met heel veel en allemaal met hetzelfde aangeboren talent om in de weg te lopen of te staan. Het maakt niet uit of je de kleine gele medemens in een auto op de electroscooter (echt een goede uitkomst), fiets of lopend probeert te opzeilen het lukt gewoon niet. Keer op keer sta je oog in oog met een grote glimlach. Chinezen weten alles, als je namelijk de weg of iets anders vraagt krijg je altijd netjes een antwoord echter de betrouwbaarheid is ver te zoeken, dus wanneer we na meerdere keren vagen dezelfde antwoorden hebben wordt het betrouwbaar. Dit heeft alles te maken met de enorme trots die Chinezen hebben, ze zijn als de dood voor gezichtsverlies en geven dus altijd een antwoord.

Zoals jullie al begrepen hebben we het platteland verlaten en zijn in de grote stad beland, bij aankomst in Beijing lag er reeds sneeuw dus de temperaturen waren verre van aangenaam, maar niets weerhield ons ervan om alle culturele hoogtepunten te gaan bezoeken, inclusief een bezoek aan het theater voor een acrobatiek voorstelling. Beijing is een megagrote stad met zeer veel westerse invloeden afgewisseld metoudewijken en traditionele markten. Op onze laatste nacht in Beijing werden we getrakteerd op een nieuw pak sneeuw, voor ons de bevestiging om het eens wat lager gelegen gebieden te bezoeken. Nanjing werd de volgende halte, metropool is een van de vele oude hoofdsteden van China en alles ademd al de sfeer uit van voorstad van Shanghai. Helaas werden we 1300km lager op de kaart alleen maar getrakteerd op regenwater en koude wind. Nanjing was zeker de moeite waard om te bezoeken, de parken met tempels de enorme brug over de Yangtse rivier waren zeer de moeite waard.

Met een gangetje van 240km/h zijn we naar Shanghai getreind met de modernste trein van China, wel in stijl dus met snel spul naar de snelste en modernste stad van China.

Shanghai is een wereld opzich, hierbij vergeleken is het merendeel van Beijing een dorp. Je merkt het ook direct aan de uitgaven, prijzen zijn nog niet, maar hard opweg europees te worden. We slapen in een hostel met uizicht op de enorme skyline van de rivier en het hypermoderne nieuwe gedeelte en het expoterein. Hier staan skyscrapers van meer dan 400m1 en men is nu druk bezig met de nieuwste en de hoogste van zuid oost asia, de shanghaitower van meer dan 500m1. We konden het dus ook niet laten om een biertje de drinken in het hoogste cafe van de wereld, in de jin mao tower hebben we op 370 meter een heel duur maar met geweldig uitzicht biertje gedronken. Helaas kunnen we jullie (nog) geen foto's laten zien, want bij onze vorige update is er e.e.a. misgegaan en zijn er naast de geplaatste foto's een kleine 100 verdwenen.

Vanaf Shanghai gaan we in de loop van volgende week een behoorlijk stuk westwaarts om een paar dagenover de Yangtse rivier te varen en door de kloven te dolen.

Groeten,

Judith en Hans

Hilly

Mooie verhalen hoor!!! Al plannen gemaakt om in februari naar Australie te gaan?? :)
Hier alles prima! Vorige week nog een leuk verjaardagsfeestje gehad in een kroeg! Prachtig mooi! Jan heeft bij HW boven de pot gehangen de volgende dag, dus dan weet je wel wat voor feestje het is geweest....haha!
Veel plezier en tot horens!

XXX

Rob en Jet

Jaaa, de Chinese vorm van communicatie is zeer herkenbaar in mijn ex-collega's. Helemaal hetzelfde reactiepatroon!
Al meer bekend over het tweede deel van de reis?

veel plezier!

Luut Peter en Sanne

We genieten nog steeds van jullie verhalen, dat doen jullie goed! En ook die foto's mogen er weer zijn, wat een prachtige kiekjes zeg. Een carrière als tekstschrijver en fotograaf zit er volgens ons ook nog wel in! We blijven jullie volgen, en denken aan jullie wanneer we weer eens met een bord Chinees op schoot zitten. :) Groetjes uit Sneek!

wilma

wat weer een prachtige belevenis, om tussen al die chinezen testaan, jullie genieten ,maar wij genieten van jullie verhalen.We blijven jullie volgen

Groeten Wilma