hansenjudith.reismee.nl

Cruise op zijn Chinees

We hebben het moderne Shanghai weer verlaten en de trein naar Yichang genomen, de treinreis nam meer dan 24 uur in beslag en dan kom je lekker aan de 'praat' met handen en voeten met de chinezen. Zij kunnen zich maar moeilijk voorstellen wat ons beweegt om op onze manier door China te reizen, zonder gids en ook maar iets te hebben georganiseerd.

Daarintegen zijn wij wel super interresant en weet iedereen binnen een half uur dat er twee witneusjes in de trein zitten en komt vervolgens de halve trein kijken, wat soms tot hylarische taferelen leidt. Chinezen zijn super gastvrij en en gedurende de treinreis hebben wij reeds geleerd om met onze mond gedroogde zonnebloempitten te pellen en te eten om de dopjes vervolgens professioneel in de hoek van de trein te spugen, dit mocht dan ook wel nadat we bijna een kilo van dat vogelvoer naar binnen hadden gewerkt. Wij zijn inmiddels dan ook wel zo lang in China dat wij ons niet meer storen aan het onophoudelijke gespuw, geroggel, schetenlaten en boeren met de mond open,slurpen en smakken tijdens het eteneneen Chinees heeft niet goed geslapen als dat niet een wagon verderop te horen was.

Yichang ligt aan de beroemde Yangtze rivier en vlak bij de drieklovendam, vanaf hier wilden we dan ook een cruise maken over de rivier naar Chongqing, deze hebben we met veel moeite kunnen boeken voor een spotprijs. De boot zou over drie dagen pas vertrekken en dat gaf ons de gelegenheid om naar het national park Zhangjiejia af te reizen. Deze trip hebben we weer met de trein gedaan en deze maal in de hardseat klasse, dit zijn de goedkoopsteplekken in de treinen. De naam zegt het al een beetje, een hardseat is een plank bekleed metplasticleer en tape. De trip van ons duurde maar een kleine 6 uur ,maar er de meeste mensen gingen met deze trein bijna tot aan Vietnam, een dikke 30 uur.

In een wagon kunnen 118 mensen zitten en er staan ook nog een kleine 50 zonder zitplaatskaartje. Dit aangevuld met een berg bagage wat je niet kan overzien. Nadat de strijd om de plaatsen is gestreden (mensen met een zitplaats kaartje netjes op hun eigen plaats en de mensen met alleen een vervoersbewijs staande of liggende ergens anders in de wagon) Wij moesten ook een tweetal vriendelijk verzoeken een ander heenkomen te zoeken. Als de trein goed en wel onderweg is verandert zo'n wagon in een enorm kippenhok met overal geschreeuw en wederom komen de zakken pinda's en zonnebloempitten te voorschijn. Eens in het uur komt de conducteur met zijn hulpje een poging doen om de vloer enigsinds aan te vegen, wat ieder uur een berg zooi opleverd welke gelijkis na een avondje Normaal in eenfeesttent.

De meeste mensen hebben een hele lange reis voor de boeg, aangezien de wagons in deze klasse niet verwarmd zijn en het buiten net aan 5 graden isgrijpen er al snel een hoop naar de fles metvuurwater.Door het drinken van dezebocht denken Chinezen dat ze spontaanEngels kunnen spreken wat dan ook wel weer voor supergrappige stunten en acties opleverd.Onze vrienden de conducteurs voelen zich gelijk moedergans voor ons en doen hun best om ons tot dienst te zijn, mits ze even kunnen worden gestoord in het spelen van kaartspelletjes om geld met medereizigers, ook een manier van wat bijverdienen tijdens je werk.

Zo zijn we dan na een hoop hylariteit in het Nationaal Park gekomen, dit is een enorm groot natuurgebied met grote steile rotsfotmaties en diepe kloven, aangevuld metdiverse inheemsediersoorten waaronder veel wilde apen, welke net als op Gibraltar langs je heen rennen. Hier hebben we twee dagen heerlijk gewandeld en geklommenen van de rust genoten. Het weer begon ook lekker op te klaren, na 24 dagen zonder zon kwam hij eindelijk zijn neus weer eens laten zien en gelijk de hele dag lang.

Na twee dagen natuur zijn we terug naar Yichang gegaan om in te schepen voor onze cruise, inmiddels hadden we al een beetje bedenkingen gekregen bij hetgeen we geboekt hadden, het was wel heel erg goedkoop.

We werden netjes op de bus gezet bij het boekingskantoortje om vervolgens een busrit van bijna drie uurt te ondernemen en her en der mensen op te pikken. Het was al bijna donker toen wij een een roestigepoort kwamen waarachter inderdaad schepen lagen, welke in onze ogen rijp waren voor de laatste reis naar een Indiaas destructiebedrijf.

Niets van dat alles, op de kleinste van de drie boten mochten we inschepen. Wij hadden een 4-peroons hut geboekt met het idee dat het dan wel leuk zou zijn om weer wat contacten op te doen, dit leuke idee was snel verdwenen na het openen van de deur, hier achter bevond zich een hokje met tweestapelbedden van 1,7 langmaar wel compleet met lakens, dekens, sportvlekkenen een matras van toch zeker twee centimeters dikte. Een plastic kozijn verschafte ons het zicht naar buiten, het raampje kende twee standen: open en heel ver open. Het was de Chinezen tevens gelukt om in een kast van iets meer dan een 0,5m2 een toilet een wasbak en toen we omhoog keken ook nog een douche te prakken, kleinigheidje was wel dat je tijdens het douchen in je oosters toilet stond want deze diende ook als afvoer, dit was toch wel handigmet eenkraan welke alleen maar heerlijk koud water leverde was zo lek als een mandje. We keken elkaar aan en slikten eens diep, nu nog afwachten wie onze kamer genoten zouden gaan worden voor de komendedrie nachten en vier dagen. Maar de kamergenoten kwamen niet en we hadden het hokje voor ons alleen.

Vervolgens zijn we onze boot maar eens gaan verkennen, de eerste trap welke ik wilde nemen mocht ik niet betreden zonder een bepaald pasje, lekker is dat. Nu kwam er zich een meisje mee bemoeien wat onze reisleidsters bleek te zijn. Haar kennis van het Engels was net zo groot als de onze van het Chinees maar uiteindelijk kwam het er op neer dat we moesten betalen voor het 'viewdeck' , we hebben geen hekel aan betalen maar we willen wel graag weten waarvoor. Het panoramadek was niet veel meer dan een hok boven op de boot met een terrasje met plastic krukjes, maar de thee was lauw en inclusief. We zijn maar gaan slapen en we zouden wel zien wat de dag van morgen ons ging brengen op een boot vol met Chinezen waarmee we niet konden communiceren.

We werdenvoor zessen gewekt door een luidpreker met harde muziek en een irritante vrouwenstem. Dat begint alweer lekker. Vervolgens werd er op de deur geklopt en stond het meisje van gisteravond daarweer en wees naarboven, in de kleren en naar het dek dus. We waren na een nacht varen bij de beroemde kloven aangekomen en het zag er prachtig uit, vervolgens legde de boot aan en moesten overstappen op een kleinere boot welke ons door nauwe gorges voer.

Op deze boot konden we eens kijken wie onze reisgenoten waren, beter gezegd dat deden onze reisgenoten met ons, het duurde niet zolang en met name Jud was al met de halve boot op de foto geweest. Ons reisgezeschap was een aardige afspiegeling van de Chinese maatschappij, er was een groepje wat aardig welgesteld op ons over kwam, een groepje middenkader en een behoorlijke groep plattelandsbewoners voor wie het het uitje van hun leven was, deze hadden een soort dorpspijp meegebracht en deze ging van mond tot mond, ik heb tig keer mogen weigeren. Vanaf de kleinere boot gingen we overstappen op sampan bootjes, deze brachten ons naar het einde van de kloof.Dit was echt een supertocht van inmiddels al 4 uur lang, onderweg hebben we nog een tweetal kloosters bezocht maar dan wel op de Chineese manier. Een Chinees is een rare toerist in onze ogen, alles moet voor hen geregeld worden. Vooraf staan ze als groep druk te praten en opeens komt daar een gids met een vlaggetje, omwille van zijn / haar stembanden is deze uitgerust met een luidspreker en microfoon. Het volume is vaak zo dusdanig dat we erin Europa oordoppen bijgeleverd zouden krijgen. Zodrade gids begint te praten zijn ze allemaal alsbij toverslag een en al aandacht, er volgen regelmatig ooohs en aaahs in koor.Voor ons is dit erg komisch. Dit alles gaat wel in een moordend tempo.

Het was reeds donker voordat we weer op onze 'eigen' boot overstapten en de tocht verder ging richting Chongqing. s'avonds hebben we heel gezellig zitten bier drinken met onze reisgenoten. Ook de volgende dag was weer prima geregeld en we verbaasden ons er over hoeveel excursies er inclusief waren, uiteindelijk hebben we een perfecte trip gehad!!

HW

Geweldig verhaal, tranen in mijn ogen van het lachen, en collega's die mij met glazige ogen aankijken... Ga zo door

wilma

Tjee wat een ervaring, wat een pracht verhaal,
heb er met volle teugen van genoten, en gelachen.
Geniet .

Wilma

Ciska

GEWELDIG! Dit noem je nou kennis maken met de mensen en cultuur van het land. Megan vroeg waarom ik zat te lachen bij het lezen van het verhaal. Je kunt als jullie straks terug zijn, zo een boek uitbrengen. Dat gaat goed verkopen!
Groetjes van ons allemaal en we wachten met spanning jullie volgende verhaal af.

Ciska, Henrie, Megan en Caitlin

anne

ik tocht dat jim op de fiets wienen mar dit folt vies stjin dus mij are wurden jim groeie by de klippen op

Leendert & Gerda

wat een heerlijk verhaal, sommige stukken om twee keer te lezen en te lachen.
eet maar niet teveel zonnepitten want dan
groeien je ogen ook scheef.

oom Foppe en tanta Tjitske

Geweldig mooi om zo'n verslag te lezen, laat staan om zo op reis te zijn. Wat een land, zo leer je de mensen kennen prachtige reis. Het wordt vast moeilijker om die gewoontes van de chinezen af te leren dan te leren. Veel plezier verder op jullie ontdekkingsreis.

rene

hallo je moet hier een boek over schrijven, echt zo leuk om te lezen.
Hier alles okay, naar Florida geweest, niet zo dapper als jullie maar erg leuk, nu weer op de zaak, ook weer fijn.
Geniet en laat ons meegenieten, goed weekend
groet uit den haag regen wind en sint en piet
Rene

Namens alle Hellinga's

Wat een fantastisch verhaal! Jullie hebben zeker lef om daar 'op cruise' te gaan. En wat een luxe, ik wordt bijna jaloers.. En let even op voor je vuurpijlen gaat afschieten in China op 31 December: Het Chinese jaar begint op de tweede nieuwe maan na de zonnewende van 21 december... Succes verder!

martha en Gerda

Wat een verhaal wederom......Wij zijn echte beelddenkers, en we zien jullie dus ook zo op ons netvlies staan........Heerlijk zoals jullie schrijven, we hebben hier enorm zitten genieten om jullie verhaal! We blijven jullie volgen kleine witneusjes!!!

liefs, Gerda en Martha