hansenjudith.reismee.nl

Onze eerste "werkweek" in 2010

Hallo allemaal,

Net als jullie hebben wij ook onze eerste 'werkweek' van het nieuwe jaar alweer achter de rug. Het heeft ons inmiddels tot Ho Chi Minh City (Saigon) gebracht. Wij hebben gelukkig niet te kampen met uitvallende treinen en bussen ten gevolge van een beetje sneeuwof een chronisch tekort aan strooizout, al deze winterse ongegemakken blijven ons bespaard bij dagtemperaturen van 33 graden en iets lagere nachttemperaturen, is bij ons nog niet echt sprake van elfstedenkoorts.

Het vuurwerk voorde jaarwisseling was door de Vietnamezen goed opgeborgen en zorgvuldig bewaard voor hun eigen viering van het nieuwe jaar, begin februari. Er was dan ook geen enkel vuurwerk te bewonderen en het was een zeer rustige jaarwisseling voor ons in Hue. Vanuit deze plaats zijn we met motor naar Hoi An gegaan, dit was voor ons een nieuwe manier van verplaatsen maar zeer de moeite waard. Je zit namelijk met je bagage en de bestuurder op de motor en onderweg kan je stoppen waar en waneer je wilt. De tocht waserg mooi en we hebben een hoop gezien onderweg. Dit was leuk voor een dagje, maar na 10uur wordenje billen en je rug worden er niet echt knapper van. De volgende dag hebben we dan ook heerlijk gerelaxed en weinig gedaan op het strand, de eerste echte luierdag na bijna 4 maanden

Cool

Hoi An is een erg toeristisch plaatsje wat nog een beetje doet denken aan de tijd van de Franse kolonisatie.Doordat dit dorpje volledig op het toerisme draait (net als Sa Pa)is het voor ons witneusjes dus ook niet mogelijk om een lokaal bus- of treinkaartje te boeken, je bent aangewezen op een van de boekingskantoren langs de straat of in de hotels. De Vietnamese werkelijkheid is dan dat iedereen een andere prijs (en de verschillen waren heel groot)voor de bus heeft betaald en met andere aankomsttijden onderweg is, terwijl we gezellig met zijn allen indezelfde bus zitten enniemand weet hoe laat we waar zullen komen.

Na een busritje van 18 uur kwamen wij aan in Mui Ne, ditrustige oude vissersdorpje was een aangename tussenstop in het warmer wordende klimaat. Hier hebben we een motortochtje gemaakt naar witte- en rodezandduinen welke hier in de omgeving liggen. Na dit rustigedorpje hadden we weer eens zin in wat leven in de brouwerij, nergens in Vietnam is het drukker en levediger dan in de meer dan 8 miljoen inwonerstellende Ho Chi Minh City, het oude Saigon.

Hier kan je niet om de 'War' heen, deze leeft hier nog volop in de musea en in de souveniershops. We hebben een indrukwekkende fototentoonstelling gezienmet alssaillant detail dat voorafgaand aan de fotoseries een passage uit de Amerikaanse grondwet hangt welke memoreerd, dat ieder mens gelijk is en recht heeft op een menswaardig bestaan. Vandaag hebben we het tunnelcomplex van Cu Chi bezocht, dit geeft erg goed weer hoe hard het bestaan in de ondergrondse tunnelnetwerken rondom Saigon was. Onze gids kon het even niet laten ommet enige trots een hele collectie boodytraps tedemonstreren. Op zich wel humor natuurlijk maar dit waren echt vreselijke marteltuigen welke je niemand gunt.

Morgen trekken we verder de Mekongdelta in en voorlopig hebben we hier nog geen ijsbrekers nodig, zodat er weinig vertragingen zullen zijn.

Sander en Antoinette

hallo reizigers,

Fijn dat het zo goed gaat. Wij reizen nog steeds lekker met jullie mee. Heerlijk!!! Genieten jullie ook van het Vietnamese eten? Onze buurvrouw komt uit Hoi An en als zij voor ons kookt is dat echt genieten.

Veel plezier bij het vervolg van jullie reis.

Sander en Antoinette

herman

Hoi vakantie gangers, jullie hebben dus al begrepen dat jullie home landje veranders is in de Noordpool. Sneeuwstormen leggen het land plat. Zijn jullie zelf nog in de echte Cu Chi tunnel gegaan? Ik kan mij herinneren dat het net een konijnenhol was. Veel groter was het niet. Ik wens jullie een goede reis verder en blijf ons op de hoogte houden.

wilma

ook in 2010 blijven wij jullie volgen , met al dat mooie wat jullie zien en beleven, genieten wij enorm van.
goede reis verder, en blijf genieten.

Wilma

herman

P.S. hebben jullie nog wel is wat gehoord van marie-Jose? Zij zou onder andere nog steeds de e-mail adressen van iedereen door sturen.